Massage...

2010-09-12, 12:15:09 / Kategori: Vardagar med Katrina
Jag hade i våras problem med spänningar i nacken och fick hjälp av en massör som jag sen har fortsatt att gå till. Det har hjälpt mig och jag har fått stort förtroende för min massör och hennes kompetens. Hundar kan också må bra av massage. Om du masserar din hund kan du få en djupare och intensivare kontakt med din hund och massagen kan ge positiva kroppsliga och mentala effekter för hunden. För att lära mer om detta kan man gå en kurs i hundmassage. Jag gjorde det för några år sedan på Axelsons. Vill du veta mer kan du följa länken till Axelsons här. www.axelsons.se
Utbildningen till diplomerad hundmassör görs i flera steg. Jag har gått grundkurs samt steg ett. Detta är tillräckligt för att ge min egen hund massage till husbehov men jag skulle vilja gå fortsättningen på utbildningen så småningom när tid och kraft infinner sig. De kurser jag har gått var verkligen väldigt lärorika och spännande. Under den fortsatta utbildningen ska man bland annat massera ett antal hundar som praktiktillfällen. Det var där det sprack för mig då jag upptäckte att jag höll på att med att massera andras underbara fyrbenta älsklingar mer än jag träffade min egen. Med allt annat ansvar runtikring så jag fick inte ihop det tidsmässigt helt enkelt just då. Nu har jag en kolugn liten fröken härhemma så nu har jag tänkt börja repetera de  kunskaper som jag hittills har fått med mig. Katrinas exteriör är perfekt i den bemärkelsen att hennes muskler är väldigt tydliga. Hon ser i princip ut som den schematiska bild jag har över hundens ytliga muskulatur. Just nu har hon ju den lilla slemsäcksinflammationen som inte vill ge med sig. Den har vare sig blivit bättre eller sämre Jag ska kontakta veterinären i morgon och höra vad man bör göra nu. Den elastiska bindan har varit jättesvår att ha på hela tiden då den ständigt kasar ner. Det kan vara så att det inte blir aktuellt med massage för Katrina just nu då bland annat inflammation är kontraindikation på massage. Jag ska kolla upp detta först. Det är mycket man ska tänka på här om man ska utföra massage seriöst. Mental avslappning är alltid grunden för en lyckad behandling och massage är alltid på hundens villkor. Massage frigör "lugn- och rohormonet" - oxytocin. När det fungerar kan du få många positiva efekter på din hund som; ökad blodcirkualtion, påskyndande lymfcirkulationen, blodtrycket sänks, utsöndring ökar, muskler och senor blir elastiska, pälsen blir frisk och glansig och, som sagt, du får en fördjupad kontakt med din hund.

"Massage är alltid på hundens vilkor"




LÄMNA ETT TASSAVTRYCK :

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentar:

Kom ihåg mig?