Nytt käk...

2011-06-23, 10:16:52 / Kategori: Tillsammans med Scilla och lilla K
Igår var det premiär för nya maten. 50/50 som sagt. Båda åt med mycket god aptit. Mina tjejer får mat tre gånger om dagen och de står verkligen och väntar när det är käk på gång. Katrina som är snabbast har koll på att Scilla äter upp. Lilla K ligger på kökssoffan och kollar in så att allt går rätt till. Hon hoppar sen ner och inspekterar Scillas skål när hon är klar. Man vet ju aldrig...Några gånger har Katrina försökt att sno åt sig lte mat från Scillas skål men hon har rättat sig i ledet efter tillsägelse från mig. Det är så med Katrina att hon bara behöver en tillsägelse och sen är det bra med det. Jag är inte lika säker på att Scilla är lika lyhörd. Hon är ett litet bus med glimten i ögat och än har hon inte blommat ut fullständigt kan jag tänka mig.
Som om det inte räckte med revan på ryggen så upptäckte jag igår ytterligare en lång, ilsket röd, rispa på vänster bak. Hon har sprungit in i något utan att säga något. Om det var inne eller ute har jag ingen aning om. Men det borde vara inomhus eftersom hon inte gjorde några utsvävningar ute igår. Inne flyger hon som en bergsget upp och ner i sängen och sofforna. Hon studsar liksom samtidigt på alla fyra med kutat rygg och har samtidigit en blick som jag vet inte vad...Nu sitter det så ett bandage på vänster bak på båda tjejerna. Det ser rätt kul ut.
De är nyfikna tjejerna. Allt ska kollas även mattes matkassar. Var på affären en runda på eftermiddagen då en kompis var här igår kväll på en bit mat och lite prat. Katrina går och lägger sig när hon har hälsat. Scilla vill vara nära bordet men går och lägger sig på uppmaning efter en stund. Hon testar gärna men det tar sig i rätt riktning.
Sent på kvällen så kräktes Scilla på köksgolvet. Det var senaste måltiden som kom upp. Inga andra symtom så det kan vara något tillfälligt och behöver inte ha med nya maten att göra. Men det där färskfodret kan säkert vara lite starkt också i början.
Nu har det ätit sin frukost och efter en, hyfsat lång, morgonpromenad sover nu båda. Färskfodret slinker ner först och torrfodret sist. En del tycker att det färska fodret luktar illa och ser äckligt ut. Jag tänker att det inte är så mycket värre än nötfärs.
Idag är det lövmarknad på stortorget i Karlskrona. En gammal tradition som inleder midsommarfirandet här hos oss. Det är många minnen förknippat med lövmarknaden. Jag cyklar nog in en runda. Scilla och Katrina får vakta här hemma.

Scilla med bandage...


Nyfikna...

Anita Heierson

Hej! Kul att de gillar nya forder. Vi kör Vom og hundemat uppblandat med lite torrfoder (magnussons) funkar nog bra. jyckarna gillar det i alla fall. Ibland när man gör foderbyte kan det vara bra att ta lite i taget så magarna vänjer sig vid det nya. Gäller även övergång vid olika torrfoder. Så om de får problem med kräkningar eller magåkomma på annat sätt brukar det gå över om man tar det lugnt och blandar upp sakta med säkert.

Hoppas ni alla får en trevlig midsommar!

Anita med Mickey o Ellen



2011-06-23, 15:24:52

Miriam

Kør oxå vom og hundemat på Penny. Har kørt Nordic i flera år på den lilla. De kan krækas lite først innan magen vant sig vid att smælta rått køtt. Tycker færskfoder ær oslagbart på en grey då de blir bra i pælsen och får fint hull =).



ha det fint



2011-06-23, 16:10:49



LÄMNA ETT TASSAVTRYCK :

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentar:

Kom ihåg mig?