Lövmarknadshistoria...

2011-06-23, 19:49:24 / Kategori: Tillsammans med Scilla och lilla K

Tack för kommentarer på bloggen. Det är alltid lika trevligt att få era små bekräftelser. Bra att veta att det kan uppstå kräkningar vid övergången. Dagen idag har varit lugn. Tjejerna har också Magnussons torrfoder och får nu detta uppblandat med det färska till att börja med med. Det har  varit ett riktigt skitväder idag om man ska vara ärlig. Någon lövmarknad har det inte blivit för min del. Har varit uppe på sjukhuset hos pappa och mamma har varit här och ätit tillsammans med mig efteråt.
Tänkte bjuda på en liten historia från min barndom så här på lövmarknadsdagen. Några av er kanske har hört den redan.
Lövmarknaden är en traditionsenlig klassisk marknad som hålls på stortorget dagen för midsommarafton. Det har alltid varit  en trevlig inledning på midsommarhelgen för oss här i Karlskrona. Blommor, kransbinderskor, körsbär och alla slags marknadsprylar och krims krams. Förr höll marknaden igång fram till midnatt men det har upphört nu i "modern tid". På den tiden som jag var barn, och nu pratar vi 60-tal, hade vi som tradition att samlas hemma hos min farmor efter att vi hade varit på marknaden. Just denna lövmarknad cyklade vi till stan och jag cyklade själv på min allra första tvåhjuling. Det var en turkosblå fin liten cykel, minns jag, och jag var fem år. När vi cyklade hem sent på lövmarknadskvällen var jag trött så pappa höll mig om ryggen och föste på så att det skulle gå lite fortare. När vi cyklar över Pantarholmen ser jag paret som driver tobakshandel på gatan utanför sin affär. De har sopborste och skyffel  med sig. "De ska in och sopa upp på torget efter lövmarknaden" sa pappa. Jag frågade om det där sedan flera gånger. "Ska de sopa hela torget?" och "varför ska de göra det?". "Det är torgdag i morgon du förstår väl att de måste ta bort allt skräp" fick jag till svar. Jag kunde nog inte riktigt släppa det där för jag återkom flera gånger till detta att paret Merkel, som de hette, skulle sopa hela torget efter lövmarkanden med sin lilla sop och skyffel. Mamma och pappa tyckte nog att jag tjatade lite för mycket om det där till och med. Långt senare säger jag vid ett annat tillfälle att "där är de som sopar på lövmarknaden". Mamma som mycket väl kom ihåg det där eftersom jag hade tjatat om det så mycket fick då ihop historien. Vad jag inte såg när vi cyklade  över Pantarholmen där på kvällen efter lövmarknaden var kommunens stora soplastbil som var på väg in till stan med ett helt gäng med gubbar. Den där historien skrattades det åt många gånger. Inte minst paret i tobaksaffären som fick ta del av historien. Jag tycker att det är en riktigt söt historia som säger en del om hur olika vi kan uppfatta en situation. Nu redde vi upp det hela och jag fick bekräftat det som jag hela tiden tänkte. Att det var en omöjlig uppgift för paret Merkel, med den där lilla sopen och skyffeln, att sopa upp allt skräp efter lövmarknaden.

Ha en riktigt trevlig midsommar!





LÄMNA ETT TASSAVTRYCK :

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentar:

Kom ihåg mig?