Aj, aj...

2011-11-09, 19:18:40 / Kategori: Tillsammans med Scilla och lilla K
Som vi brukar säga.. Alltid är det något med dessa små. Nu är det Scilla som har bekymmer med sin mage igen. Det är andra gången denna höst. Förra gången, för sex veckor sedan, klarade vi upp det hela själva med fasta, risavkok och skonkost. Idag förstod jag att det var läge för ett veterinärbesök. Vi har sprungit ut och in hela natten, Scilla och jag. Till slut var det bara blodblandad vätska som kom. Hon fick ingen mat i morse fastän hon gärna ville ha det lilla hjärtat. I bakhuvudet har jag ju haft den där olivoljekorken som någon fick i sig en bit av för drygt två veckor sedan nu. Ingen av dem har visat några besvär och jag har slappnat av allt eftersom dagarna har gått. Men det är klart att den där korken finns i tankarna. Jag berättade hela historien hos veterinären. Det var samma veterinär som träffade Katrina i våras när hon var dålig i sin magen. Det är ungefär samma läge nu med Scilla. Hon visade dock inget tecken på smärta när veterinären klämde henne över buken. Däremot skrek hon då febertermometern skulle in i den lilla rumpan. Det är klart att det gör ont där nu. 39 grader. Normaltemperaturen ligger runt 38 grader för hundar. Men en temperatur på 39 grader är ingen hög temp på en hund som dessutom är stressad tyckte veterinären. Scilla fick en kortisonspruta för att lugna ner den infekterade tarmen och recept på Flagyl som ska häva infektionen fick vi med oss. Veterinären tror inte på att det sitter något i magen men skulle det inte bli bättre får man gå vidare och kolla. Det har gått för många dagar sedan korken försvann och det brukar vara andra symtom när något har fastnat i tarmarna. Smärta, kräkningar och ett sämre allmäntillsånd än Scilla visar på. Så vi hoppas på det bästa. Katrina fick precis samma behandling i våras och det hjälpte direkt. Nu har jag med stor möda pillat i Scilla den första tabletten och fått i henne lite vätska med sked. Hon vill inte ha något alls. Hon blev väldigt stressad och rädd hos veterinären och hon har legat sedan vi kom hem. Nu hoppas jag på en lugn natt för alla här hemma. Vi behöver sova ordentligt. Även Katrina blir störd av oron här hemma. Mest av allt önskar jag att det lilla Scillet ska bli bra igen fort och att inget krånglar till sig med detta nu. Om hon inte dricker så måste jag åka tillbaka till veterinären så att de får vätska upp henne. Nu har det varit lugnt i flera timmar så den där sprutan har verkat nu. Innan bullrade det högt och ljudligt i hela systemet på den lilla stackaren men nu är det lugnt. I morgon väntar lite, lite skonkost från veterinären. Matte har köpt  både burkar och torrfoder med i/d som vi får köra med nu ett tag till allt fungerar som det ska. Det brukar vara populärt med den där maten även hos den som just nu är frisk...

Rädd hos veterinären...



LÄMNA ETT TASSAVTRYCK :

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentar:

Kom ihåg mig?